شماتیک عملکرد داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ( duct split ) چیست – مزایا و معایب آن

یکی از رایج ترین سیستم های تهویه ، سیستم داکت اسپلیت است . ما قصد داریم در این مقاله اطلاعات مفید و مختصری در مورد این سیستم تهویه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

داکت اسپلیت چیست

جزئیات و ساختار اسپلیت داکت

داکت اسپلیت نوعی سیستم سرمایشی گرمایشی است که در فصل زمستان محیط را گرم و در فصل تابستان محیط را خنک می‌کند . اگر بخواییم ساده تر توضیح دهیم می توانیم بگوییم داکت اسپلیت همان کولر گازی می باشد با این تفاوت که در کولر گازی ، دستگاه روی دیوار و یا سقف قرار میگیرد ولی در اسپلیت ، دستگاه درون سقف کارب قرار می گیرد و از طریق کانال کشی به بخش های مختلف ، هوای تازه پو مبطوع را انتقال می دهد .

این دستگاه به طور کلی از یک هواساز و یک کندانسور تشکیل شده است و توسط مجموعه ای از لوله‌های مسی بهم متصل شده اند ، همچنین دستگاه دارای یک یونیت داخلی می باشد که در واحد نصب می شود و یک یونیت خارجی که در فضای باز و محیط بیرون قرار میگیرد‌.

البته داکت اسپلیت در سیستم سرمایشی به مانند کولر گازی عمل می کند و درسیستم گرمایشی کاملا متفاوت از آن عمل می کند به این صورت که در یونیت داخلی آن که در واحد قرار می گیرد ، آب گرم ایجاد شده ، توسط پکیج یا موتورخانه را درون کویل دستگاه به حرکت در می آورد و باعث گرم شدن کویل های دستگاه می گردد و با چرخش فن یونیت داخلی ،‌ باعث برخورد هوا به کویل های گرم می گردد و در نتیجه هوای خروجی از به صورت باد گرم می شود و دیگر مانند کولر گازی ازسیکل تبرید تراکمی در گرمایش استفاده نمی کند (منظور استفاده از انژی و کمپسور) و عملا یونیت خارجی دستگاه در زمستان بی استفاده می شود و آن را خاموش می کنیم.

انواع داکت اسپلیت

معمولا داکت اسپلیت‌ها را از نظر نوع نیرو محرکه کمپرسور به دو دسته اینورتر (دور متغییر) و معمولی  (دور ثابت) تقسیم‌بندی می‌کنند . منظور از اینورتور استفاده از فناوری دور متغیر است . بزرگترین اختلاف بین داکت اسپلیت اینورتور (دور متغییر)  با معمولی (دور ثابت) در سرعت متغیر آن است. (منظور از دور متغیر این است که با توجه به میزان دمایی که شما برای دستگاه خود تنظیم می‌کنید در مواقعی که محیط سرد می‌شود دور متغیر، کم شده و و زمانی که محیط گرم می‌شود ، دور متغیر زیاد می‌شود و همین امر سبب می‌شود در مصرف انرژی صرف جویی قابل توجهی داشته باشید در حالی که در اسپلیت های معمولی این عمل به صورت دستی انجام می پذیرد)

همچنین صدای کم‌تر، عمر‌ مفید بیشتر، سرمایش و گرمایش سریع‌تر و در انتها اقتصادی تر بودن، از برتری‌های اسپلیت اینورتور نسبت به اسپلیت معمولی است . البته موضوع قیمت نیز مطرح است که با توجه به گران تر بودن دستگاه های اینورتر ، می‌تواند تفاوت‌های عمده در میان آنها ایجاد کند.

لازم به ذکر است دستگاه هایی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند غالبا به صورت سقفی هستند. در تعداد انگشت شماری از پروژه‌ها از دستگاه‌های پنل عمودی که داخل دیوار قرار می گیرند استفاده شده است . که کانال آنها پس از اتصال و خروج از دستگاه ، به داخل سقف کاذب هدایت شده و مانند مدل سقفی توزیع می‌شود.

مزایا استفاده از داکت اسپلیت

s-d با تم صورتی

اگر بخواییم شما را با مزایای داکت اسپلیت آشنا کنیم ، باید به موارد زیر اشاره کنیم :

  • از نظر قیمیت و راندمان نسبت به سایر دستگاه ها ، مناسب تر و بهتر هستند
  • نسبت به رادیاتور ، راندمان گرمایش بالاتری دارد
  • از ابعاد کانال های کوچک تری نسبت به کانال های کولر آبی بهره می برند چرا که کیفیت هوا خروجی از ایت دستگاه بالاتر از کولر آبی است . چرا که هوا را قبل از دمیدن به محیط فیلتر می کند
  • به دلیل لوله کشی گرمایشی داکت اسپلیت از سقف ، حجم لوله کشی آب گرم کاهش می یابد
  • قرار گرفتن در دیوار یا سقف کاذب و مخفی بودن در دل کار
  • امکان کانال کشی برخلاف دستگاهایی مانند : رادیاتور ، کولر گازی
  • هزینه راه اندازی این دستگاه تقریبا نصف راه اندازی دستگاه های چیلر و مینی چیلر می باشد
  • در زمستان مصرف برق را میتواند تا ۳۰٪ کاهش دهد
  • اشغال کمتر فضا نسبت به دستگاه هایی مانند : رادیاتور ، فن کویل ، چیلر
  • سیستم تهویه مطبوع مجزا برای هر واحد
  • امکان استفاده در واحد های مسکونی ، اداری ، تجاری ، تفریحی و…
  • حذف کانال کشی رایزر در ساختمان و استفاده بیشتر از زیر بنا

معایب استفاده از داکت اسپلیت

s-d بین چهار چوب

حال شما را با برخی از معایب این دستگاه آشنا می کنیم :

  • ترموستاتی که بر روی دستگاه اعمال شده است ، فقط دمای هوای بزرگترین محیط را در نظر میگیرد و با توجه به آن ، دمای محیط اتاق ها و سایر بخش ها راتنظیم می کند. ( راه حل : استفاده از دریچه های موتور دار یا به اصطلاح دمپر برای هر اتاق و نصب ترموستات در هر اتاق )
  • به دلیل نصب در سقف ، سر و صدای زیادی تولید می کند ( راه حل : استفاده از چند دستگاه با ظرفیت کم نسبت به استفاده از یک دستگاه با ظرفیت بالا و همچنین تعبیه دریچه مکش در محل مناسب و استفاده از کانال های فلکسی بل )
  • مصرف برق بالاتر نسبت به چیلر و مینی چیلر ( راه حل : همان راهکار مورد اول در اینجا هم صدق می کند )

در انتها لازم به ذکر است شما میتوانید برای بهره مندی از خدمات ما با کلید به اینجا از مشاوره رایگان مهندسین ما برخوردار شوید

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

keyboard_arrow_up